Linki
Warsztat


Regulacja przedniej przerzutki jest trochę trudniejszą sprawą niż regulacja przerzutki tylnej, ale i tak każdy rowerzysta posiadający minimum umiejętności manualnych i czasu wraz z kilkoma kluczami powinien sobie z tym poradzić. Zapraszam do lektury.

Najprawdopodobniej każdy z Was ma zamontowaną przerzutkę na ramie a tylko chce ją wyregulować, bo nie działa tak jak powinna. Jednak nawet jeśli chcecie ją dopiero zamontować, to powinniście sobie z tym poradzić postępując zgodnie z kolejnością wypisanych przeze mnie punktów .

Do regulacji i ewentualnego montażu przerzutki będziemy potrzebować następujących kluczy i narzędzi:
- klucz imbusowy 5mm lub inny (najczęściej klucz oczkowy 10mm) do przykręcenia przerzutki i linki,
- mały śrubokręt płaski lub krzyżakowy,
- kombinerki,
- jakiś kołek lub trzonek młotka do podłożenia pod przerzutkę.

Jeśli macie w planach skracać linkę lub pancerze, to przydadzą się także specjalne nożyce do przycinania linek. Oczywiście zawsze można sobie poradzić jakimiś przecinakiem, młotkiem i kowadłem, ale czasy takiej prowizorki dawno już minęły i proponuję raczej pożyczyć takie nożyce od znajomych lub z zaprzyjaźnionego serwisu.


Regulacja przerzutki:

1. Na początek musimy ustawić odpowiednią wysokość przerzutki nad zębami największej tarczy. Jest to bardzo ważne i jeśli w tym punkcie pozwolimy sobie na jakąś fuszerkę, to być może nasza przerzutka nigdy nie będzie działać prawidłowo. W celu ustawienia wysokości przestawiamy manetki tak, żeby łańcuch znalazł się na największej tarczy korby i na najmniejszej zębatce kasety. Teraz luzujemy śrubę mocującą przerzutkę do ramy (fotka z prawej strony) i tak ustawiamy przerzutkę (obkręcamy lub zmieniamy jej wysokość), żeby zewnętrzna ?szyna? przerzutki znalazła się równolegle do największej tarczy i żeby odległość dolnej krawędzi tej szyny od zębów korby wynosiła 1-3mm (fotka z lewej strony).

Czasami konstrukcja ramy nie pozwala na tak konkretne ustawienia i wtedy odległość ta musi być większa, żeby tylna część przerzutki nie zahaczała o zęby największej tarczy. W takiej sytuacji przerzutka może (ale nie musi) być mniej precyzyjna - np. ja jestem bardzo zadowolony z działania mojej przerzutki mimo przynajmniej 6-8mm odległości dolnej krawędzi przerzutki od zębów korby. Na zakończenie mocno (ale nie na chama) dokręcamy obejmę przerzutki.

2. Teraz czas na regulacje wychyleń przerzutki w dół i w górę. Na każdej przerzutce znajdują się dwie śruby i właśnie one służą do ograniczenia wychylenia przerzutki w dół (?L? ? low) i w górę (?H? ? high). Skoro łańcuch mamy już na największej tarczy, to najpierw zajmiemy się ograniczeniem wychylenia przerzutki w górę. W tym celu bierzemy do ręki śrubokręt krzyżakowy (lub płaski jak kto woli) i tak kręcimy śrubą ?H?, żeby przerzutka swobodnie wrzucała łańcuch na największą tarczę i żeby nie zrzucała z niej łańcucha na zewnątrz. Najprawdopodobniej i tak podczas jazdy będzie się Wam zdarzać, że mimo perfekcyjnego ustawienia łańcuch będzie spadać na zewnątrz, tak więc nie przejmujcie się tym tylko spróbujcie tak opanować ruch manetką, żeby np. łańcuch wskakiwał na największą tarczę po pierwszym kliknięciu manetką a nie trzymaniu jej przez kilka sekund, w końcu zawsze lepiej ?pozwolić? czasem spaść łańcuchowi niż żeby ?za Chiny Ludowe? nie mógł on wejść na największą tarczę w najbardziej nieodpowiednim momencie.

Jeśli chodzi o regulację wychylenia przerzutki w dół (dolny ogranicznik), to najpierw zrzucamy łańcuch na najmniejszą tarczę z przodu i na środkową zębatkę w kasecie a następnie tak kręcimy śrubą ?L?, żeby wewnętrzna (lewa) ?szyna? przerzutki była jak najbliżej łańcucha, ale o niego nie ocierała. Jeśli to się nie udaje, bo np. przerzutka nie chce niżej zejść, to najprawdopodobniej będziemy musieli lekko poluzować linkę przez odkręcenie śruby trzymającej linkę lub przez pokrętło przy manetce (fotka poniżej) jeśli takowe posiadamy. Jeśli przedobrzyliśmy z ogranicznikiem lub naciągiem linki i łańcuch teraz lub podczas późniejszej jazdy testowej będzie spadał w dół (między korbę a ramę), to będzie trzeba ponownie skorygować położenie dolnego ogranicznika lub naciąg linki (patrz punkt 3).

3. Teraz nadchodzi kolej na naciągnięcie linki. Jeśli nie musicie tego robić, to odpuście sobie ten punkt. Na początek proponuję wkręcić do końca pokrętło znajdujące się przy manetce (fotka obok) a potem odkręcić je o 1-2 obroty. Zapewni nam to późniejsze ostateczne regulacje naciągu linki już bez użycia kluczy. Jeśli przy swoich manetkach nie mamy takiego pokrętła, to praktycznie odpowiednie ustawienie naciągu linki będzie dziełem przypadku, który i tak generalnie rządzi we wszystkich aspektach regulacji przedniej przerzutki.

No dobra, zabieramy się wreszcie za naciąganie linki. Z racji posiadania tylko jednej pary rąk wykonanie tego ?zabiegu? jest dosyć uciążliwe. Ja proponuję włożyć między przerzutkę a ramę trzonek śrubokręta lub jakiś kołek (może też być trzonek młotka), który zapewni nam lekkie oddalenie przerzutki od ramy. W ten sposób odpada nam potrzeba użycia trzeciej ręki i spokojnie możemy jedną ręką naciągać linkę przy pomocy kombinerek a drugą zakręcać śrubę 5mm imbusem lub czym tam akurat musimy dysponować. Takim sposobem prawie na pewno właściwy naciąg linki uzyskamy metodą prób i błędów (po 2-3 próbach), ale zawsze jest to lepsze niż naciąganie linki na chama przy użyciu kombinerek w spoczynkowym położeniu przerzutki.

Sprawdzamy czy wszystko dobrze działa przestawiając łańcuch na środkową zębatkę kasety a następnie kilkakrotnie przerzucając łańcuch ze środkowej tarczy korby na najmniejszą i z powrotem. Jeśli wszystko jest OK, to teraz zrzucamy łańcuch na najmniejszą zębatkę kasety i kilkakrotnie przerzucamy łańcuch ze środkowej tarczy korby na największą i z powrotem. Sęk w tym, żeby wszystko działało tak jak ma działać i przy okazji żeby łańcuch nie ocierał o żadne elementy przerzutki w obrębie granicznego skosu łańcucha - za duży (czytaj: nieodpowiedni) skos łańcucha zawsze będzie powodował ocieranie łańcucha. Na zakończenie pozostaje jeszcze tylko jazda próbna, podczas której sprawdzamy te same elementy. Jeśli i tym razem wszystko działa bez zarzutów, to praktycznie jesteśmy w domu i możemy być z siebie dumni.

To chyba tyle, w razie jakichkolwiek problemów lub braku zadowalającej pracy przerzutki trzeba powtórzyć poszczególne punkty lub całość od początku.


Podsumowanie:
Prawda niestety jest taka, że nawet najdokładniejszy opis nawet najlepszej metody regulacji przerzutki może się nie sprawdzić choćby z powodu posiadania w swoim rowerze kiepskiej przerzutki za 20 złotych lub nawet XTR?a z koszmarnymi luzami, czyli sprawny sprzęt to podstawa. Jednak od każdej reguły są wyjątki i np. mój kilkuletni i już trochę wysłużony XT?ek działa prawie idealnie. Tak więc nie zniechęcajcie się jeśli pierwsze próby Wam się nie udają, najprawdopodobniej i tak najlepsze możliwe ustawienie uzyskacie przypadkiem metodą prób i błędów.

 

 

  

 

Czyszczenie i konserwacja
Używając rower, należy utrzymywać go w dobrym stanie technicznym i pamiętać o systematycznym czyszczeniu...
Rower należy czyścić co najmniej po przejechaniu - 200 km, a każdorazowo po jeździe w czasie deszczu.
Zalecane jest gruntowne czyszczenie roweru na początku i końcu sezonu.
Zabrudzenia usuwa się mokrą gąbką lub szmatką często przepłukiwaną w wodzie. Nie należy czyścić roweru na sucho, gdyż może to spowodować rysy. Wymyty rower wycieramy do sucha czystą szmatką.
Części lakierowane i chromowane roweru należy konserwować przeznaczonymi do tego środkami.
Pokrycie siodełka z tworzywa sztucznego, myje się wodą z dodatkiem mydła i po spłukaniu wodą wyciera do sucha. (Nie należy używać rozpuszczalników benzynowych, nitro itp.).
Podczas intensywnego używania roweru należy szczególnie konserwować łańcuch, co najmniej dwukrotnie w roku. Po starannym oczyszczeniu szczotką i przepłukaniu benzyną ekstrakcyjną, dla zabezpieczenia przed korozją wskazane jest posmarowanie oliwką lub preparatem typu WD-40.

 



Używając rower, należy utrzymywać go w dobrym stanie technicznym i pamiętać o systematycznym czyszczeniu...

Rower należy czyścić co najmniej po przejechaniu - 200 km, a każdorazowo po jeździe w czasie deszczu.
Zalecane jest gruntowne czyszczenie roweru na początku i końcu sezonu.
Zabrudzenia usuwa się mokrą gąbką lub szmatką często przepłukiwaną w wodzie.
Nie należy czyścić roweru na sucho,
gdyż może to spowodować rysy. Wymyty rower wycieramy do sucha czystą szmatką.
Części lakierowane i chromowane roweru należy konserwować przeznaczonymi do tego środkami.
Pokrycie siodełka z tworzywa sztucznego, myje się wodą z dodatkiem mydła i po spłukaniu wodą wyciera do sucha.
(Nie należy używać rozpuszczalników benzynowych, nitro itp.).
Podczas intensywnego używania roweru należy szczególnie konserwować łańcuch,
co najmniej dwukrotnie w roku. Po starannym oczyszczeniu szczotką i przepłukaniu benzyną ekstrakcyjną,
dla zabezpieczenia przed korozją wskazane jest posmarowanie oliwką lub preparatem typu WD-40.


ROWER SMARUJEMY W NASTĘPUJĄCYCH OKRESACH CZASU:

? łożyska kulkowe smarujemy smarem stałym
CO 6 MIESIĘCY:
- łożyska piasty przedniej
- łożyska piasty tylnej
CO 12 MIESIĘCY:
- łożyska kierownicy
- łożyska mechanizmu korbowego

? olejem mineralnym smarujemy następujące ruchome części roweru
CO 6 MIESIĘCY
- osie dźwigni hamulców i osie szczęk hamulcowych
- cięgna hamulców i cięgna przerzutek
- części ruchome przerzutek

UWAGA!
Wszelkie ślady korozji, głośna czy nietypowa praca podzespołów roweru
powinny być dla użytkownika sygnałem do przeprowadzania przeglądu,
naprawy, regulacji, czyszczenia lub konserwacji.
W przypadkach poważniejszych uszkodzeń - pomocy lub porad należy szukać w profesjonalnym warsztacie.

 

 

 

Regulacja przerzutki
 
Do regulacji skrajnych położeń przerzutki (wielkość przesuwu) służą dwa wkręty regulacyjne umieszczone na korpusie przerzutki.
Przy nadmiernej wielkości przesuwu, łańcuch będzie spadał ze skrajnych zębatek, natomiast przy zbyt ciasnym przesuwie, łańcuch przy wchodzeniu na skrajne zębatki będzie hałasować.
Regulację przerzutki najlepiej wykonać w autoryzowanym warsztacie. Jeśli jednak będziesz chciał zrobić to sam, wykonaj następujące czynności:
1. Pokręć pedałami do przodu, zmieniając wszystkie przełożenia; jeśli jest potrzeba, wyreguluj skrajne położenie przerzutki.
2. Przerzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę.
3. Zwolnij ze śruby zaciskowej linkę przerzutki, napręż silnie i powtórnie zamocuj śrubę zaciskową.
4. Odkręć lekko, regulacyjną śrubę długości pancerza linki, aby go jeszcze mocniej naprężyć.
5. Za pomocą manetki przerzuć łańcuch na następną zębatkę. Łańcuch powinien chodzić cicho. Jeśli zachodzi potrzeba, delikatnie wyreguluj pracę przerzutki śrubą regulacji długości pancerza.

UWAGA: zmiany przełożeń przerzutki przedniej i tylnej dokonywać należy tylko w trakcie pedałowania.
Przerzutki nie powinny współpracować na skrajnych przełożeniach, powoduje to bowiem głośną pracę układu przeniesienia napędu oraz szybsze zużycie łańcucha, przerzutek oraz kół zębatych.

UWAGA: przerzutki typu Index są wyposażone w specjalne linki, wstępnie stabilizowane.

UWAGA: eksploatacja roweru z niewyregulowanymi przerzutkami może spowodować trwałe uszkodzenie wszystkich elementów przeniesienia napędu.

 

 

Regulacja przerzutki przedniej

Regulację przerzutki przedniej wskazane jest wykonywać w autoryzowanym warsztacie, ale jeśli chcesz to zrobić sam, postępuj następująco:
1. Ustaw przerzutkę prawidłowo na ramie, tzn. prowadnik łańcucha musi być ustawiony równolegle do
kół łańcuchowych i znajdować się ok. 1-3 mm nad największym kołem zębatym.
2. Przy położeniu łańcucha na mniejszym kole łańcuchowym, napręż linkę i zamocuj śrubę zaciskową.
3. Zmieniając położenia, ustaw skrajne położenia przerzutki śrubami regulacyjnymi.
Przy prawidłowej regulacji, przerzutka przednia musi gładko przerzucać łańcuch z najmniejszego na największe koło łańcuchowe i odwrotnie.

 


Uwagi eksploatacyjne

 
Regulację przerzutki przedniej wskazane jest wykonywać w autoryzowanym warsztacie,
ale jeśli chcesz to zrobić sam, postępuj następująco:
1. Ustaw przerzutkę prawidłowo na ramie, tzn.
prowadnik łańcucha musi być ustawiony równolegle do kół łańcuchowych i znajdować się ok. 1-3 mm nad największym kołem zębatym.
2. Przy położeniu łańcucha na mniejszym kole łańcuchowym, napręż linkę i zamocuj śrubę zaciskową.
3. Zmieniając położenia, ustaw skrajne położenia przerzutki śrubami regulacyjnymi.
Przy prawidłowej regulacji, przerzutka przednia musi gładko przerzucać łańcuch z najmniejszego na największe koło łańcuchowe i odwrotnie.

 

 

 

  Hamulce

Uwagi eksploatacyjne

Klocki hamulca szczękowego powinny być ustawione równolegle do bocznej ścianki obręczy.
Przy prawidłowej regulacji, między obręczą a klockami hamulcowymi powinien być zachowany luz wynoszący 2-3 mm.
Podczas dociskania dźwigni hamulca, w momencie dojścia klocków do obręczy, odległość między chwytem kierownicy a dźwignią hamulca powinna wynosić 25 mm.
Po zwolnieniu dźwigni, klocki powinny wrócić na swoje pierwotne położenie.

 

 

 

  Pedały

Uwagi eksploatacyjne

Osie pedałów powinny być mocno dokręcone do korby (zalecany moment 25 Nm). Złe dokręcenie może być przyczyną obluzowania połączenia gwintowego.
Podczas montażu pedałów do korby należy zwrócić uwagę na przeciwny kierunek ich dokręcania (lewy pedał ma lewy gwint). Bardzo ważne jest również prawidłowe wprowadzenie gwintu osi w gwint korby. Nie przestrzeganie w/w zaleceń może doprowadzić do zniszczenia korby.

 

Mechanizm korbowy

Uwagi eksploatacyjne
 
W mechanizmie korbowym bezklinowym luzy w łożyskach usuwa się po lekkim odkręceniu przeciwnakrętki 1, następnie dokręceniu miski łożyskowej nastawczej 2 i ponownym dokręcaniu przeciwnakrętki 1. Przy demontażu mechanizmu, w celu wymiany części lub nasmarowania łożysk, należy po wyjęciu pokrywki 5 wykręcić śrubę 4 (M 8x1). Ściągnięcie korb z osi wymaga stosowania śruby M 12. Zauważone luzy na korbach, należy niezwłocznie usuwać, dokręcając śrubę 4 (M 8x1) momentem 28-30 Nm.

1. Przeciwnakrętka
2. Miska łożyskowa nastawcza
3. Miska łożyskowa prawa
4. Śruba M8x1
5. Pokrywka
6. Łożyska
7. Oś

 

 

Koła

Uwagi eksploatacyjne

Koła powinny być ustawione w płaszczyźnie symetrii ramy oraz widelca przedniego. Nakrętki osi koła przedniego należy dokręcać momentem 15 Nm, a koła tylnego 17 Nm. Prawidłowo napompowane ogumienie nie powinno dać się ugiąć więcej niż do jednej trzeciej wysokości.

 

 

 

Kierownica

Uwagi eksploatacyjne

Przy prawidłowym ustawieniu kierownicy roweru górskiego nachylenie kręgosłupa w stosunku do osi jazdy powinno wynosić ok. 45°. Umożliwia to zachowanie wygodnej pozycji, przy pewnym zmniejszeniu oporu aerodynamicznego. Moment dokręcenia śruby kierownicy powinien wynosić 20 Nm.
Śrubę ukośnego mechanizmu klinującego należy również dokręcić momentem 20 Nm.

 

Gdy pęknie dętka masz trzy możliwości działania:

1.Zalep dziurę gumą do żucia (serio, działa!)
2.Wypchaj oponę trawą i mchem
3.Używając grubszego patyka zrób krępulec nad dziurą

Centrowanie koła

Jeżeli koło jest mocno zniekształcone, zacznij od doprowadzenia go do kształtu zbliżonego do kolistego, na przykład opierając je o ścianę i naciskając stopą na oś. Później, jeżeli nie masz centrownicy, zamontuj koło w ramie i wykorzystaj klocki hamulcowe oraz widełki jako punkt odniesienia. Kluczem do nypli poluzuj szprychy prowadzące do kołnierza piasty w kierunku którego obręcz jest wygięta, a naciągnij szprychy po przeciwnej stronie. Gdy koło przypomina jajko, poluzuj szprychy w miejscu zapadnięcia obręczy, a naciągnij tam, gdzie obręcz jest wybrzuszona. Jeśli nie masz odpowiedniego klucza, musisz zdjąć oponę i "zaatakować" nyple od drugiej strony, używając śrubokręta.

 

 

 





Kontakt do mnie

GG: 6244831
E-mail: homik4@tlen.pl